Prophet-Khaled-Nabi

Prophet Khaled Nabi Tomb
Location , Golestan Province Iran 70 km north of Gonbad Kavoos
Khaled Nabi tomb is located on the top of mount Gogjeh Dagh in Torkman Sahra, Golestan Province Iran, about 700m above see level . It is a shrine for muslim pilgrims and also a beautiful tourist site for every one especially because being closed to Mysterious Cemetery an unusual graveyards with unusual gravestones which identifies the gender of buried people by the female and male’s genital organs.



Prophet Khaled Nabi Tomb Photo Gallery Ardeshir Soltani

Under cover
By Lyn Hughes
Find the romantic heart of Persia still beating in modern Iran
In the morning we drove out to Khaled Nabi, a pilgrimage centre. The few villages we passed were small and simple, some with camels tethered alongside the donkeys. With their brightly-coloured clothes and Central Asian features, the people were unmistakably different to those we had seen elsewhere in Iran.


Prophet Khaled Nabi Tomb Photo Gallery Mehr

Khaled Nabi is perched on a high plateau. At first sight it looks like a village, but the accommodation is purely for the pilgrims, who visit to the shrines to ask favours of a Muslim saint.
Here we were just 36km from Turkmenistan border, and from our wind-swept vantage point we looked out over what is known as the Turkmen Steppes – not flat as I expected, but strange low hills that ripple away to the horizon like a petrified sea. The feeling of mystery was compounded by the sight of a couple of hundred ancient phallus-shaped stones on one of the hillsides.

How to go there:
From Kalaleh city in Golestan Province Iran:
Kalaleh (Road to Moraveh Tapeh) > Tambr Ghare Ghozi > Yeli Badragh > Gacheh Soei > Khaled Nabi


Map for Khaled Nabi Prophet Tomb

Distance:
Kalaleh to Tambr Ghare Ghozi 13Km
Tambr Ghare Ghozi to Yeli Badragh 5Km
Yeli Badragh to Gacheh Soei 34Km
Gacheh Soei to Khaled Nabi 6 Km

GPS waypoints:
Kalaleh
Tambr Ghare Ghozi Junction
37-29-04 N
55-30-37 E
133 M

Yeli Badragh Junction
37-32-58 N
55-28-37 E
206 M

Gacheh Soei
37- 41-56 N
55-24-13 E
325 M

Khaled Nabi
37-44-36 N
55-24-40 E
682 M


Map for Khaled Nabi Prophet Tomb


آرامگاه خالد نبی
آرامگاه خالد نبی ، زیارتگاهی در قله قاف
وقتی به بلندترین قله گوگجه‌داغ در ترکمن صحرا می‌رسی احساس می‌کنی به قله قاف پا گذاشته‌ای. بالای قله صدها سال است خالد نبی در جای دنجی آرام گرفته است، این زیارتگاه حتی برای خیلی از گلستانی‌ها نیز ناشناخته مانده است. چشم‌انداز طبیعت بکر و وحشی منطقه، یک آن تو را مبهوت و مسحور می‌کند، تا چشم کار می‌کند صحرا است ، صحرا و کوه‌های هزار دره در زیر پایت، گویی که تازه متولد شده‌اند. در اینجا همه چیز از زمین ، طبیعت و جغرافیا گرفته تا خاک ، سنگ و گیاه از نظر شکل و رنگ با جاهای دیگر فرق دارد، زیبایی‌اش آرامش بخش و غیرقابل توصیف است، ناخودآگاه یک لحظه حس میکنی در کره دیگری سیر می‌کنی.
تمام این حس با وزش گردبادی تند و سرد که زوزه‌کشان محکم بر سر و صورتت می‌کوبد، تکمیل می‌شود. از کلاله تا زیارتگاه حدود ‪۵۵کیلومتر راه است که ‪۲۵کیلومتر آن خاکی ، سنگلاخی و صعب‌العبور است، برای رسیدن به قله و دیدن یار باید رنج سفر را به خود هموار کرد، باید خاک خورد و از گردنه‌ها و پرتگاه‌های خطرناک گذشت.زیارتگاه خالد نبی (ع)، شامل آرامگاه خالد نبی است که به غیث ابن سنان نیز معروف است، همچنین بقعه عالم بابا، بقعه چوپان عطا، گورستان و چشمه خضردندان در جوار آن قرار دارند. هرسال زایران و گردشگران بویژه ترکمنها از این زیارتگاه دیدن می‌کنند، در بالای قله در محوطه کوچکی چند اتاقک در شکل نامناسبی برای زایران ساخته شده است.
این زیارتگاه هنوز آب و برق ندارد و به دلیل رسیدگی نشدن و همچنین دور افتاده بودن، به صورت متروکه به حال خود رها شده است. در صورتی که امکانات اقامتی و رفاهی برای گردشگران فراهم شود و مهمتر از همه جاده منتهی به زیارتگاه آسفالت شود،ضمن آنکه می‌تواند منبع درآمدی برای مردم شود، باعث رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد شد. به نظر می‌رسد اجرای یک طرح جامع که بتواند تحول و تغییر اساسی را در این مجموعه از نظر رونق گردشگری به وجود بیاورد بهترین راه حل و گزینه برای عمران و آبادانی منطقه است. مجموعه از مشرق به کوه‌های باباشملک و از شمال ، جنوب و غرب به هزاردره منتهی می‌شود.
به نوشته مورخان حضرت خالد نبی از پیامبران تبلیغی و نیز طبق اعتقادات رایج، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا یکی از اولیای گمنام او است که همگی آنها در منطقه بخصوص در بین ترکمن‌ها مورد توجه و احترام هستند و این منطقه هر هفته از نقاط مختلف زائرانی دارد. یکی از پیامبران عرب بعد از حضرت عیسی (ع) خالد نبی غیث بن سنان بود که در گفتگوهای محاوره‌ای ترکمنها به‌او "حالت نبی" می‌گویند و فاصله زمانی ظهور خالد نبی و ولادت خاتم‌الانبیا چهل سال است.
در حاشیه بنای خالد نبی گورستان عظیمی بر روی تپه ماهورهای اطراف وجود دارد که همگی دارای سنگ مزارهای ایستاده هستند که از نظر فرم وتزئینات با دیگر سنگ مزارهای شناخته شده در منطقه متفاوت است. در این گورستان بیش از ‪۶۰۰سنگ مزار ایستاده تا ارتفاع حداکثر دو متر دیده می‌شود. سوالات زیادی در مورد زمان و نحوه پیدایش این گورستان و اقوام منطقه مطرح است که هنوز کسی نتوانسته پاسخی برای انها بیابد و بدین لحاظ اسرار این گورستان در لابلای تاریخ پنهان باقی مانده است.
متاسفانه تاکنون هیچگونه کاوش باستان‌شناسی در منطقه صورت نگرفته است که معلوم کند این چه قومی بوده است که چنین سنگهای سنگین و تراش داده‌ای را در شکل‌های مختلف در شرایط سخت و ناهموار طبیعی به قله کوه حمل کرده و بر سر قبور بطور ایستاده نصب کرده است. در هر صورت گورستان خالد نبی و مجموعه‌های وابسته به آن در سال ‪۸۰توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
زیارتگاه خالد نبی به صورت بنایی مسقف باپلان چهارضلعی و تعدادی پنجره و در ورودی است که در ورودی بقعه دارای قوس هلالی و پنجره‌ها و در ورودی فلزی ساده می‌باشد که هیچ کتیبه یا نقش تزیینی در آن دیده نمی‌شود. سقف آرامگاه از بیرون گنبدی مدور سبزرنگ است و داخل بقعه فقط قبری ساده به شکل قبرهای پشته‌ای به ارتفاع حدود ‪۱/۵متر دیده می‌شود که فاقد کتیبه تاریخی است، همچنین سقف بقعه بر روی دو ستون فلزی استوار شده است. در داخل زیارتگاه نیز بر روی قبر پارچه سفیدی کشیده شده که روی آن نوار و تکه پارچه‌های رنگی به صورت افقی دوخته شده است.
در نزد ترکمنها سنتی وجود دارد که آنگاه که فرد جوانی تازه ازدواج کرده، فوت نماید برای وی علاوه بر سنگ مزار نماد خاصی از پارچه‌های سفید که بر روی آن نوارهای رنگی دوخته شده قرار می‌دهند. همچنانکه گفته شد در اطراف بقعه خالد نبی همچنین تعدادی اتاق و زائرسرا برای اقامت و استراحت زائران و یک باب مسجد و تعدادی سرویس بهداشتی و آب انبار ساخته شده است که به هیچ وجه در خور شان زایران و گردشگران نیست .
یکی دیگر از بخشهای این مجموعه بقعه عالم بابا با بنایی ساده و چهار ضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره وجود دارد که پنجره ضلع جنوبی آن تبدیل به مدخل ورودی به اتاق هلالی شده است. سقف و گنبد بقعه عالم بابا به صورت نوک تیز و شش ضلعی درمرکز سقف ساخته شده‌است و در داخل آن فقط صورت قبری ساده بدون کتیبه دیده می‌شود. کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی و بر سر قله هزار دره شمالی بقعه چوپان آتا(عطا) وجود دارد که به صورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی ساخته شده وهر ضلع آن یک پنجره با قوس هلالی است که پنجره شمالی تبدیل به مدخل شده و گنبد بقعه فلزی به صورت نوک تیز شش ضلعی در مرکز سقف ساخته شده است و دارای کمربندی می‌باشد.
جای سوال است در حالیکه برخی کشورها از طریق فسیل‌شناسی دایناسورها و دزدی مفاخر دیگران به نام خود سعی دارند قدمت تاریخی خود را به میلیونها سال قبل برگردانند و از این طریق تاریخ‌سازی کنند، چرا ما با داشتن این همه مناطق زیبای طبیعی و گردشگری و مفاخر و شخصیتهای علمی‌وادبی نمی‌توانیم به خوبی از این میراث تاریخی و فرهنگی پاسداری کنیم.
پایگاه اطلاع‌ رسانی گمیشان
منبع:آفتاب.آی آر
سایت اطلاع رسانی گنبد


مجموعه تاريخي و فرهنگي خالد نبي
مجموعه تاريخي و فرهنگي "خالد نبي" در شرق استان گلستان ازجمله جاذبه‌هاي سياحتي استان است كه هر ساله پذيراي زائران و گردشگران داخلي و خارجي است.
اين مجموعه در ‪ ۵۵‬كيلومتري شمال شرقي كلاله واقع شده و شامل زيارتگاه خالد نبي (ع)، بقعه عالم بابا، بقعه چوپان عطا، گورستان و چشمه خضردندان است.
براساس برخي آمارها هر سال ‪ ۷۰‬تا ‪ ۸۰‬هزار زائر و گردشگر داخلي و همچنين ‪ ۲۰‬گروه گردشگر و محقق خارجي از اين زيارتگاه ديدن مي‌كنند.
اين مجموعه از مشرق به كوههاي باباشملك و از شمال، جنوب و غرب به هزاردره منتهي مي‌شود.
مجموعه خالد نبي بر فراز قله كوه گوگجه داغ واقع شده كه حدود ‪ ۷۰۰‬متر از سطح دريا ارتفاع دارد.
علي‌رضا حصارنوي در دانشنامه گلستان در اين زمينه مي‌نويسد: حضرت خالد نبي از پيامبران تبليغي و نيز طبق اعتقادات رايج عالم بابا پدر همسر خالد نبي و چوپان عطا يكي از اولياي گمنام او است كه همگي آنها در منطقه بخصوص در بين تركمن‌ها مورد توجه و احترام هستند و اين منطقه هر هفته از نقاط مختلف زائراني دارد.

در اين دانشنامه آمده است: يكي از پيامبران عرب بعد از حضرت عيسي (ع) خالد نبي غيث بن سنان بود كه در گفت و گوهاي محاوره‌اي تركمنها به او "حالت نبي" مي‌گويند و فاصله زماني ظهور خالد نبي و ولادت خاتم الانبيا چهل سال است.
همچنين حاج عبدالجليل آخوند جعفرباي از علماي تركمن صحرا و گنبدكاووس در اين زمينه درمطلبي با عنوان فضيلت نامه خالد نبي به زبان تركمني گفته است: حضرت خالد نبي كه مردم مسلمان تركمن نسل اندرنسل به‌زيارت بقعه ايشان مبادرت كرده‌اند به شهادت كتب تاريخي يكي از پيامبران الهي بوده است.
وي افزوده است: به اعتقاد مردم مسلمان تركمن خالد نبي دربلندترين نقطه كوهي در شرق به خاك سپرده شده است.
درحاشيه بناي خالد نبي گورستان عظيمي بر روي تپه ماهور اطراف وجود دارد كه همگي داراي سنگ مزارهاي ايستاده هستند كه از نظر فرم وتزئينات با ديگر سنگ مزارهاي شناخته شده در منطقه متفاوت است.

همچنين گفته مي‌شود بقعه خالدبن سنان در بالاترين سطح اين محوطه قرار دارد.
در اين گورستان بيش از ‪ ۶۰۰‬سنگ مزار ايستاده تا ارتفاع حداكثر دو متر ديده مي‌شود.
بر اساس اين گزارش درسال ‪ ۸۰‬گورستان خالد نبي و مجموعه‌هاي وابسته به آن توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
زيارتگاه خالد نبي به صورت بنايي مسقف باپلان چهارضلعي و تعدادي پنجره و در ورودي است كه در ورودي بقعه داراي قوس هلالي و پنجره‌ها و در ورودي فلزي ساده است كه هيچ كتيبه يا نقش تزييني در آن ديده نمي‌شود.

سقف آرامگاه از بيرون گنبدي مدور سبزرنگ است و داخل بقعه فقط قبري ساده به شكل قبرهاي پشته‌اي به ارتفاع حدود ‪ ۱/۵‬متر ديده مي‌شود كه فاقد كتيبه تاريخي است، همچنين سقف بقعه بر روي دو ستون فلزي استوار شده است.
در داخلي زيارتگاه نيز بر روي قبر پارچه سفيدي كشيده شده كه روي آن نوار و تكه پارچه‌هاي رنگي به صورت افقي دوخته شده است.
در نزد تركمنها سنتي وجود دارد كه براساس آن، زماني كه فرد جوان تازه ازدواج كرده، فوت شود براي وي علاوه بر سنگ مزار نماد خاصي از پارچه‌هاي سفيد كه بر روي آن نوارهاي رنگي دوخته شده قرار مي‌دهند.
در اطراف بقعه خالد نبي همچنين تعدادي اتاق و زائرسرا براي اقامت و استراحت زائران و يك باب مسجد و تعدادي سرويس بهداشتي و آب انبار ساخته شده است.
تركمنها به اين آب انبارها لاري مي‌گويند، آب آن از باران تامين و به وسيله شيرواني و لوله‌ها به داخل مخزن هدايت مي‌شود.

يكي ديگر از بخشهاي اين مجموعه بقعه عالم بابا با بنايي ساده و چهار ضلعي است كه در هر ضلع آن يك پنجره وجود دارد كه پنجره ضلع جنوبي آن تبديل به مدخل ورودي به اتاق هلالي است.
سقف و گنبد بقعه عالم بابا به صورت نوك تيز و شش ضلعي درمركز سقف ساخته شده‌است و در داخل آن فقط صورت قبري ساده بدون كتيبه ديده مي‌شود.
كمي دورتر از زيارتگاه خالد نبي و بر سر قله هزار دره شمالي بقعه چوپان آتا(عطا) وجود دارد كه به صورت بنايي ساده، مسقف با پلان چهار ضلعي ساخته شده وهر ضلع آن يك پنجره با قوس هلالي دارد كه پنجره شمالي تبديل به مدخل شده و گنبد بقعه فلزي به صورت نوك تيز شش ضلعي در مركز سقف ساخته شده و داراي كمربندي است.
در روايات آمده است كه چوپان آتا يكي از اولياي گمنام يايكي از همراهان يا خادمان حضرت خالدنبي بوده‌است.
از سوي ديگر در گورستان خالد نبي سنگ مزارهاي ايستاده به سه شكل استوانه‌اي بلند، صليبي شكل و يا بصورت نيم كره و نيز به شكل قوچ ساخته شده‌است.
بر اساس يافته‌ها قدمت مجموعه تاريخي فرهنگي خالد نبي به سده‌هاي ‪ ۶‬تا ‪۸‬ هجري قمري مي‌رسد.
همچنين در مجاورت زيارتگاه خالد نبي چشمه آبي وجود دارد كه بيشتر در فصل بهار جريان دارد كه به اعتقاد زائرين آب اين چشمه شفابخش است.
شهرستان كلاله در شرقي‌ترين نقطه استان گلستان واقع شده است و با چهار- هزار و ‪ ۹۶۲‬كيلومترمربع وسعت جمعيتي حدود ‪ ۱۶۰‬هزار نفر دارد.
از جمله مراكز گردشگري و آثار تاريخي اين شهرستان "چشمه نواز"، "آق‌سو"، "مدرسه و مسجد كريم ايشان"، "مقبره مختومقلي فراغي"، "زيارتگاه امام عبدالله" و سه كارگاه كاوش باستانشناسي ديوار تاريخي گرگان به نامهاي كارگاه "قره ديب، يساقليق و قره‌يسر" است.
پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران


Prophet Khaled Nabi Tomb INT870923B
Copyright © Iran Nature . All rights reserved.